Sembang Lyana: Mei 2008

4 Mei 2008

Cintailah si Dia..

1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagal kerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.

2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak berkorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda kerana kelak, yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia kerana dia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.

6. Percaya akan dirinya. Sentiasa bersangka baik padanya jika kita juga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasa meletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.

7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya kerana selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.

8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan. Dia bukan hanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidup seperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.

10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, memenangi hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya, maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintai dirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.

Ainul Mardhiah saya lahir...

pagi 27hb tu kol 8pagi sakit perot..rase cam masuk angin jek..cek panties clear jek...pastu aku suro lah abg pi beli bekpes.. mase nak bekpes tu rase semacam jek..perot tu memang still sakit2 gak..cek lagi panties ade darah +lendir..dalam hati aku..perghh..akhirnyer..inilah yg aku nanti2kan selama ni..kekeke....so aku pun on9 YM dan tanye ape yg patut kat member2..pekpes jap..mandi2 sume..skali termuntah lak pulak...nak makan dah tak selera dah..

kol 10 aku pi sepital HKL... dalam kete dok kire contraction jek..pergh...3 minit skali..tapi sakit cam period pain jek..pinggang tak sakit lak pulak...mulut memang tak henti2 bace ape yg patut..sampai HKL..tunggu misi nak cek punye lah lame... sbb ade org lain gak..agaknyer de nengok aku cam relax jek kot..time contraction datang jek aku jalan2... pas misi amik tekanan darah sume doc lak cek... seb baik r dapat misi yg amoi nie..jari halus jek..kekekee...so de selok pun aku leh maintain tahan lagi r... tekejut die ngan aku2 skali rupenyer dah buakn 5-6cm... dalam hati aku waa cepat gak bukak..tak sabo dah ni nak banak..

trus doc kate masuk LR..takyah tunggu kat wad.. mase tu kol 11.05 pagi..sampai LR doc tanye itu ini.. (cantik gak LR nie...) kol 11.30 pagi die pecahkan air ketuban..de tanye nak amik epidural ke tak? aku kate takpelah doc (sebenonyer aku takot tgk cucuk epi tu kat channel H&H tu..kekeke...) so aku pun gagahkan diri..dr tu asik tanye jek sure ke takmo epi..(sbb epi kat HKL free jek)..

aku yg sememangnyer sgt peramah ni memang tak diam lah kat dalam LR tu..tanye itu ini kat misi tu..berbual2 lah..cite camner kenal laki lah sume..misi anak bape lah..kekekee....pastu aku dah bosan soh misi tu panggil abg..so aku pun berbual ngan abg berdua jelah...(romantik time nie)

mase contraction tu rase sakit kat ari2 cam period pain...time ni lah aku bace segala ayat yang ade..tak r sakit sgt actually..tapi seksa gak sbb nak menahan diri jangan push b4 10cm tu..bayangkan kite rase nak berak sgt22222..tapi kene tahan...kekeke...camtu lah rase...pastu aku rase tak tahan aku cakap ...akak misi.... saye ras nak berak nie.. akak misi tu cek baru 7 cm... adoi lah..baru 7 ke...huhuhu...aku pun tahan lagi...pastu misi cek lagi dah bukak 8cm..time tu baru teringat akar fatimah.cepat2 aku soh abang rendam...

kol 12.30dah bukak 9.5 cm misi kate..huhuhu...terus misi2 tu buat persediaan untuk aku 'berak'..kekkee....minum air fatimah tu dulu...pastu dah tak tahan nak push dah ni...misi kate..ok awak leh 'berak' skrg.. tapi cam blur gak nak push2 nie..aku push jelah cm nak berak..kekee..misi kate tarik napas..pastu push dalam kiraan 10...n pandang dada awak..pegang pergelangan kaki..aku pun buat lah..tak lepas2 pun..sampai aku cam putus asa gak r..aku cakap ngan misi..nak air sejuk leh tak...(penat..kekeke..)...leh l;ak wat lawak2 mase nak banak..tapi mase tak datang contraction tu tak sakit lah..so camner nak puash.,..mase cotraction datang jek rase gesaan nak push tu...so bile cotraction datang jek aku truskan perjuaangan..akhirnyer selepas 4 kali push..keluarlah Ainul Mardhiah yg aku nanti2kan selama nie..time baby keluar jek aku trus kate ahhhhhh.....alhamdulillah....(cam lega sgt2 pas berak sembelit)

tu jelah citenyer....apepun..alhamdulillah senang nak lahirkan ainul mardhiah ni...mudah2an senang gak r nak menjaga n mendidiknya..insyaallah... untuk kawan2 yg sedang menanti tu..banyak2 kan berdoa k..jalan banyak2 cam aku..kkekkee...

n thanks again sbb bagi kata2 perangsang n doa....

kEnapa WAnita MudaH menAngiS?

Allah berfirman: "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu "

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya – tempat dimana cinta itu ada.

i LOVE u mr.Muhammad Aiman Adam....

Dedicated by mr.adam....

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.
3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.
4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.
7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.
9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.
10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
11. Wanita yang memerah susu binatang dengan “bismillah” akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.
12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah”, Allah akan berkatkan rezekinya.
13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.
14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.
15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
16 Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.
23. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.
24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
25. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Pandangan : Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga. Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan? Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Jangan ingat hendak kahwin empat jika yang satu belum terbela. Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketika ini. Pilih lah Syurga dan bukannya Neraka. Siapa tahu, hari ini kita tak sampai ke rumah sebab dipertengahan jalan kita bertemu Izrail. Siapa tahu, hari ini hari terakhir kita berjumpa pasangan kita sebab dipertengahan jalan, dia berjumpa Izrail.