Nasi Ambeng.... | Sembang Lyana

10 Okt 2010

Nasi Ambeng....


Malam tadi kat kampung ni ade kenduri..aku tak pegi lah kan..kenduri lelaki jek...adik sepupu aku yang pegi....cam biase kalo kat sini orang slalu buat nasi ambeng...so dapat r aku merasa nasi ambang malam tadi...

kalo kat johor nasi ambang ni orang pangil nasi ambeng...kkekkee....sedap ke????? sebenonye biase2 jek..tapi agaknye sbb tu nasi kenduri kan..sedap lah jadinye...selera makan uuuuuu......

ciri2 nasi ambeng???

nasi ambeng ni ade 2 lapis lah selalunye...nasi diletak di dalam dulang...slalunye cukup untuk 3-4 orang makan...pastu atas nasi tadi dialas daun pisang dah dibubuh lauk pauk....pun cukup utnuk 3-4 orang makan....

lauk pauk yang ade???

antaranya ialah....
-sambal goreng johor (wajib)
-mee goreng (wajib)
-ikan masin
-ayam masak kicap @ ayam masak merah @ lauk daging
-urap
-serunding
-kuih muih (cam gambo ihsan goole diatas tu ade tempeyek)
-dan lain2 lauk yang berkenan di hati....(tapi jangan hentam lauk lemak pulak...)

pastu nasi ambeng ni selalunye tak dimakan di rumah tuan rumah....

uish...tak makan????? pelik kan...

sebenarnye nasi ambeng ni mengamalkan konsep same merasa...kahhhh.... bungkus bawak balik umah, makan lah same2 ngan anak bini kat umah tu...

abis org datang kenduri nak makan ape?

selalunyenye ade lah buah2an dan kuih muih dihidangkan sekali..dah air..makan jelah tu dulu yer tuan puan....

camno nak bungkus...??

selalunye tuan rumah akan sediakan plastik nak bungkus tu... samada surat kabar yang dialas daun pisang, atau surat kabar yang dialas plastik atau kertas coklat balut nasi lemak tu....
tiap2 tetamu yang duduk keliling dulang tu akan kaut lah sorang sikit nasi dan lauk tu....nampak pakcik2 kat atas ni(gambo ihsan google) dorang ni dah sedia nak bungkus r ni...nampak tak tepi dulang tu ade plastik yang digulung...tu untuk tapau lah tu....

dah tapau...


ehehhehehehe....best kan camni..sepakat jek...takde r sume orang nak kaut sume skali untuk diri sendiri kan.....

boleh gak nak makan kat umah tuan rumah...makan ramai2 ni yang seronok..selera sgt2 mase makan tu....haa tengok budak2 ni makan...gambar ihsan google


inilah hasil rembatan adik sepupu aku malam tadi...special skit sbb bawah2 timbunan nasi tu ade kambing sedapp woooo....


3 ulasan:

  1. nasi ambeng mmg best kalau makan ramai2. kak ila penah rasa dulu.. best gak walaupun xde la apa yg special sgt

    BalasPadam
  2. PENAH TRY MAKAN DAPAT SURAU BAGI
    MAK AII BANYAK GILE MMG XABES MKN SORANG

    BalasPadam
  3. a'aa nana..memang tak abis makan sorang...

    btol kak ila...biase2 jek..tp sebab makan ramai2 tu yg syok...

    BalasPadam

komen jangan tak komen...