1001 Kegunaan Basic H... | Sembang Lyana

7 Apr 2011

1001 Kegunaan Basic H...

Wahhhh..tadi bukak blog kak Cery terus keluar artikel ni...sgt berguna untuk aku dah u olls semua...esok nak pi beli lah basic H ni...ni sikit je kak cery cite tau..macam2 lagi leh buat ngan basic H ni...

credit to kak cery


Basic H antara best seller di sini..1000 kegunannya.. sungguh... Memandangkan ramai yang beli bulan lepas.. maka disini saya sediakan jadual ringkasan bagaimana anda boleh memanfaatkannya.. tapi ni hanya sebahagian daripada 1000 kegunaannya ya...

BIL

KEGUNAAN

CARA

1.

Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimia

Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

2.

Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awet

Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

3.

Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awet

Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

4.

Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak)

Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak

5.

Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnya

Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkan kecuali bilik air dan tandas perlu diberus

6.

Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnya

Basahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas

7.

Mencuci & membersih lantai serta alat permainan

Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai

8.

Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnya

Titikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal

9.

Mengasah pisau

Titikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam

10.

Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnya

Titikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas


Ketika kecemasan

BIL

KEGUNAAN

CARA

1.

Menghapuskan kutu di atas kepala

Basahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas

2.

Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panas

Sapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.

3.

Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnya

Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga

4.

Demam panas (sebelum berjumpa doctor)

Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air. Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.

5.

Sakit gigi

Masukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.

6.

Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit)

Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.

7.

Ulser dan mulut berbau

Tuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)

8.

Penyubur tanaman dan penggembur tanah

Air lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.

9.

Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnya

Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.



Sekilas fakta: Tahukah anda..kebanyakan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon.Bahan pelarut organik seperti butyl cellosolve merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yang merengsakan hidung.Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dan ginjal.Ammonia yang terkandung dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis bahan racun yang merengsakan kulit,mata dan sistem pernafasan
.........tapi dengan BASIC H.. anda selamat Ia tidak bertoksik, tanpa gas beracun, tanpa bahan kimia berbahaya, tanpa bahan pewangi , pH seimbang , tanpa klorin, berkesan meningalkan kotoran berminyak, kepekatan berganda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jangan tak komen...