Persediaan Menjalani Ibadah Puasa | Sembang Lyana

2 Jul 2011

Persediaan Menjalani Ibadah Puasa

Kurang sebulan lagi nak masuk bulan Ramadhan kan..kejap je masa berlalu...uhuhuhuu...korang dah habis ganti pose tak? hehhee...apepun, bagi ibu-ibu menyusu, mesti risau kan kalau milk production korang merosot atau merundum... so nak buat ape???? yang tak menyusukan anak pulak, risau dengan keperluan tenaga seharian kan... jom baca artikel ni..

kredit to cik pau

Anda harus mendapatkan cukup protein, vitamin dan mineral dan lebih disyorkan untuk anda ketahui bahawa vitamin tertentu seperti vitamin C dan B diketahui mudah termusnah abkibat stress, pencemaran atau kerana pengambilan pil perancang. Cara paling pasti untuk memastikan nutrisi yang diperlukan anda sehari-hari adalah cukup ialah dengan memilih suplemen berkualiti tinggi yang memenuhi atau melebihi keperluan RDA. Setiap kali anda memilih suplemen, pastikan anda menyemak label untuk RDA AS. Nilai minimum 100% dari AKG AS atau lebih untuk vitamin dan gabungan kalsium, magnesium dan fosforus harus sekitar 60/50/45% kerana jika lebih, maka tidak akan larut dan diserap ke dalam tubuh anda. mineral yang lain mesti mengandungi 100% dari AKG AS.1. Protein dalam bentuk protein soya, yang mengandungi semua sembilan asid amino perlu dan rendah kolesterol lemak
2. Multivitamin yang mengandungi semua penting 12 vitamin dan 7 mineral hanya untuk memastikan bahawa anda mendapat semua vitamin dan mineral yang anda perlukan sehari-hari

3. Vitamin C 500mg mengandungi 120 mg dari bioflavanoids untuk penyerapan yang baik. Hal ini untuk membantu anda tetap sihat sepanjang bulan Ramadhan dan seterusnya;
4. B Kompleks yang bekerja paling baik ketika digabungkan dengan semua 8 ahli keluarga vitamin B iaitu asid folik, biotin, tiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Vitamin B12 dan Asid Panthothenic dikenali untukpertumbuhan, otak saraf, dan fungsi pembiakan dan mengawal hampir semua aktiviti sel dalam tubuh anda;

5.
Serat/fiber diperlukan selama bulan Ramadhan sejak kita cenderung minum banyak minuman manis dan makan lebih banyak karbohidrat dan sedikit sayuran dan buah-buahan dan kuantiti kecil air putih, kita mungkin mengalami sembelit dan keadaan ini boleh dibantu oleh kahadiran serat/fiber. Hal ini juga memberi kita rasa kenyang lebih lama dan dapat mengurangkan rasa lapar terutama bagi ibu menyusu yang memikul tugas berat. Juga jika diambil ketika berbuka puasa akan membantu mengelakkan kecenderungan untuk makan berlebihan.

6. Minum tenaga dengan elektrolit/performance drink membantu mencegah dehidrasi dan memberikan tenaga sepanjang hari. Jangan memilih minuman tenaga berkarbonat dengan kadar gula yang tinggi kerana tidak baik untuk kesihatan anda.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jangan tak komen...