Sembang Lyana: 2012

24 Dis 2012

Testimoni SHAKLEE COLLAGEN POWDER

As salam semua.. ramai yang nak tau kan.. keberkesanan SHAKLEE COLLAGEN POWDER ...haaa hari ni yana nak tepek beberapa testimoni Shaklee Collagen Powder ni.. jom.. tgk..

*klik untuk besarkan gambar

ha best kan.. sgtttt berkesan.. sgtttt berbaloi.. jom PM yana di facebook atau SMS|Whatsapp yana di 012-7470856

8 Dis 2012

Kulit Anda Seperti TILAM?? OMG..!!

As salam semua.. lama kan yana tak menulis.. bz pindah rumah.. hehee.. rasanya ramaiii dah tau bulan PROMO SHAKLEE COLLAGEN POWDER.. uuhhhhh sgtttt berbaloi2 promo ni.. rugiii sgttt sapa tak grab.

apepun.. nak cite kat u oll,, pasal kulit kita ni...


Yana rasa u olls sume pernah beli TILAM kan.. macam2 jenama ade.. dr yang baik berkualiti tinggi sampai lah yg murah bajet2 jek..tapi satu yang sama utk semua tilam ni.. bila lama2.. dimamah waktu.. struktur tilam akan mengendur.. tak empuk dan anjal lagi cam dulu.. spring pun dah makin kurang sifatnya.. latex (kalo tilam latex lah kan) pun makin kurang keanjalannya..


ha.. sama lah juga dengan kulit kita ni.. masa muda kita.. kulit gebus..anjal.. takda garis2 halus.. kalau tekan tu cam tekan mashmellow jek.. anjal.. heheh...tapi dari masa ke masa.. stuktur kulit akan semakin mengendur.. pipi yang dulu gebus leh cubit2 skrg tinggal kulit.. kalo ade isi pun tak anjal tak mantop cam dulu.. garis2 pun dah mula muncul..mata pun dah cam panda.jeragat sana..sini.... hhaha..  ni semua terjadi sbb kita makin matang (eceh.. sebenonya makin tua.. haha.. takmo r sebut tua kan.. ).. pencemaran...sinaran UV.. stress.. hormon dll.


ok so ini lah perlunya kolagen.. untuk menyokong struktur kulit anda,, moh kita tgk apa pentingnya lagi kolagen ni..

 haha.. so apa lagi.. jom lah kita sama2 jaga kecantikan dan kesihatan kulit.. rambut.. tulang. kuku kita. sonang ajo.. SHAKLEE COLLAGEN POWDER COMPLETE dah,. (len kali yana cite lagi pasa SCP)..



sila PM atau SMS|Whatsapp yana di 012-7470856

26 Nov 2012

Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM

Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM
Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman
www.zaharuddin.net

Jualan Pelbagai Peringkat atau lebih dikenali sebagai ‘Multi Level Marketing’ atau MLM adalah amat popular di Malaysia. Dalam pada masa yang sama, sistem yang sama juga digunakan oleh industri penjualan Saham Amanah Islam dan beberapa produk Takaful. Statistik tahun 2003 menunjukkan industri MLM Malaysia mencatatkan jualan RM 4 bilion dan lebih dari 3 juta orang Malaysia terlibat dalam urusniaga MLM.  
Akibat dari kebanjiran produk dan syarikat yang menggunakan sistem ini dalam mempromosi dan penjualan produk mereka. MLM kini boleh dianggap sebagai sebuah sistem pemasaran yang diterima ramai. Bagaimanapun, amat jarang dijumpai ilmuan Shariah samada dalam atau luar negara yang ingin atau berminat untuk menghuraikan sistem ini dari aspek Shariah dengan terperinci dan konkrit. Ini mungkin disebabkan kerumitan atau kurangnya minat ilmuan Shariah untuk mendalami proses sistem ini.

Para ‘Ustaz’ dan Multi Level Marketing

Saya juga tidak dapat lari dari dibanjiri soalan demi soalan berkenaan hal ini. Pada awalnya, saya cuba untuk mengelak disebabkan terlampau banyak bentuk dan jenis MLM ini hingga menyukarkan sesiapa juga untuk memandu dan menerangkan hukumnya secara jelas. Di tambah pula mengenagkan pengikut dan pengamalnya yang terlalu ramai dan kebanyakkannya pula kelihatan ‘taksub’ dan amat yakin akan halalnya kaedah MLM ini.

Tidak kurang juga terdapat para graduan Shariah atau pengajian Islam yang digelar ‘Ustaz’ dan Ustazah’ yang juga kuat berkempen produk-produk syarikat dengan skim MLM. Lebih hangat dan meriah lagi, kumpulan ini kerap mendakwa ianya halal lalu diselitkan dengan pelbagai dalil Al-Quran dan Hadith yang menggalakkan umat Islam berniaga, kuat ekonomi dan lain-lain. Hakikatnya, dalil-dalil ini bukanlah khusus untuk menyokong MLM dan perniagaan piramid mereka.

Ikhlas saya ingin nyatakan di sini, agak ramai juga orang ramai yang terpengaruh dengan kempenan dari kumpulan ilmuan agama seperti ini, menyebabkan orang ramai menyertainya tanpa berfikir lagi berkenaan halal atau haramnya sesuatu produk itu kerana ia telah diiktiraf oleh seorang ‘ustaz’. Justeru, saya ingin menasihatkan semua rakan-rakan lulusan Shariah dan Pengajian Islam agar lebih berhati-hati memberikan sebarang hukum dan merujuk dengan lebih mendalam sebelum berkempen dan mendakwa halalnya sesuatu produk hanya semata-mata kerana ia mendapat keuntungan besar di dalamnya. Ini kerana agak ramai juga saya dapati orang ramai yang berkiblatkan ustaz tertentu dalam kempen MLM mereka. Berkatalah Al-Laith bin Sa’ad : « Seandainya orang-orang yang memiliki pemahaman halal dan haram meneliti masalah ini, pastilah mereka tidak akan membolehkannya kerana terdapat di dalamnya unsur perjudian » ( Riwayat Al-Bukhari, no 2346 ). Sayyidina Umar al-Khattab r.a telah mengingatkan:

لا يبع في سوقنا إلا من قد تفقه في الدين
Ertinya : “Jangan seseorang kamu berjual beli di pasar kami, kecuali ia telah mendalami ilmu (hukum) agama tentangnya” ( Riwayat Tirmidzi, no 487, hlm 129 ; Albani : Hasan)

Bagi membantu masyarakat yang semakin ‘hangus’ dalam industri ini, saya merasakan adalah elok untuk saya berkongsi panduan umum Shariah dalam hal penggunaan MLM ini. Bagaimanapun, saya tidaklah mampu untuk menujukan tulisan ringkas ini kepada mana-mana jenama MLM yang wujud di Malaysia mahupun luar negara. Tulisan ini hanya memberikan sedikit gambaran dan garis panduan yang diletakkan oleh undang-undang Islam dalam hal MLM ini.

Pengertian MLM
Secara umum ‘Multi Level Marketing’ adalah suatu cara perniagaan alternatif yang berkaitan dengan pemasaran yang dilakukan melalui banyak level (tingkatan), yang biasa dikenal dengan istilah ‘Upline’ (tingkat atas) dan ‘Downline’ (tingakt bawah), orang akan disebut ‘Upline’ jika mempunyai ‘Downline’. Pokok utama dari perniagaan MLM ini digerakkan dengan jaringan ini, sama ada yang bersifat ‘vertikal’ atas bawah mahupun ‘horizontal kiri kanan’ ataupun gabungan antara keduanya. (Lihat All About MLM oleh Benny Santoso hal: 28, Hukum Syara MLM oleh Hafidz Abd Rahman, MA)

 

Bentuk MLM yang Haram atau syubhat

Ada beberapa bentuk sistem MLM yang jelas keharamannya atau keraguannya, iaitu apabila ia menggunakan sistem berikut :
1) Harga tinggi dari biasa : Menjual produk yang diperjualbelikan dalam sistem MLM dengan harga yang jauh lebih tinggi dari harga biasa, ia adalah amat tidak digalakkan menurut Islam malah menurut sebahagian ulama, aqad seperti ini adalah terbatal. Tatkala itu, ia digelar ‘Gabhnun Fahisyh’ menurut istilah ulama Fiqh. Hukum jualan secara ‘Ghabnun Fahisy’ ini diperbezakan oleh ulama antara harus, makruh dan haram. (Durar al-Hukkam Fi Syarh Majallah al-Ahkam, klausa no 356, hlm 369). Bagaimana Nabi SAW pernah mengisyaratkannya sebagai suatu kezaliman jika berlaku kepada orang yang tidak mengetahui selok belok harga barang. (Al-Qawaid, Ibn Rusyd, hlm 601)
Bagaimanapun perlu diingat, dalam satu MLM mungkin terdapat 3 atau 4 unsur syubhat dan haram yang akan saya sebutkan. Ini tidaklah bermakna saya mengatakan MLM haram hanya kerana adanya unsur “Harga Lebih Tinggi dari Biasa” , ia cuma salah satu unsur yang perlu disemak dan boleh memburukkan lagi hukum sesuatu MLM sehingga boleh jatuh tahap haram kerana penipuan dalam keadaan tertentu yang lain.
Apa yang ingin saya nyatakan ‘Ghabnun’ di sini adalah yang dibuat dalam bentuk penipuan harga kepada orang awam, iaitu harga yang sengaja dinaikkan kerana merangkumkan yuran penyertaan dalam system priamid. Sebagai contoh saya pernah ‘terpaksa’ membeli  sebuah produk MLM. Oleh kerana tukang jual MLM ini amat sukar beralah, dan saya ingin ia cepat menamatkan kempenanannya dengan adab, lalu saya belilah satu produknya yang termurah, iaitu sebiji bantal yang dikatakan sangat hebat, harganya mencecah RM300 sebiji. Inilah namanya ‘Ghabnun’, sedangkan bantal tersebut rupa-rupanya langsung tiada istimewanya setelah digunakan. Maka jelas harganya dinaikkan kerana penyertaan sebagai ahli dan masuk dalam sistem. Tapi saya senyapkan saja keahlian dan langsung tidak bergerak, membeli hanya kerana kasihan dengan si penjual yang dikenali ini sahaja.

Inilah maksud saya mempunyai unsur ‘Ghabnun’, mungkin unsur ini tidak cukup kuat untuk menjadikannya haram, tetapi ia salah satu unsur yang memberi kesan kepada aqad, kesan ini apabila ia bergabung dengan unsur-unsur syubhat yang lain, ia boleh menjadi haram.

Sebagai Makluman :

Mazhab Hanafi : terbahagi kepada 3 pandangan, iaitu ada ulamanya yang mengatakan ghabnun harus walaupun Fahisyh, kedua : Haram , ketiga : Haram bila ada usnur penipuan sahaja ( Syarh ad-Dur , AL-Haskafi, 2/82 )

Mazhab Maliki : Juga ulama mereka berbagai pandangan : Pertama : Ghabnun Mustrasil samada Yasir atau fahsiyh : Haram ; Kedua : Ghabnun lebih tinggi 1/3 dari harga pasaran biasa tanpa adalah HARAM. ( Al-Qawaid : Ibn Rusyd , hlm 601 ; AL-Qawaid Al-Fiqhiyyah, Ibn Juzay, hlm 294)

Mazhab Syafie : Harus hukumnya kecuali pandangan ganjil dari al-Mutawaali yang mengharamkannya . ( Al-Majmu’ , 7/500 )

Mahzab Hanbali : Ibn Quddamah berkata : “Ghabn Mustarsil adala apabila si pembeli membeli dengan harga yang terkeluar dari harga pasaran … teruatamanya apabila didesak ( agar tak pergi semak kedai-kedai lain dulu) dan cuba disegerakan oleh penjual ” ( Al-Mughni , 4/78 )

Justeru, perbincangan panjang tentang ‘Ghabn’ sebenarnya menunjukkan terdapat jenis ‘Ghabn’ yang disepakati haramnya oleh ulama, ada yang disepakati halalnya, dan terdapat yang diperbezakan pandangan. Justeru apabila saya sebut ‘ghabn’ sebagai salah satu sebab boleh jadikan MLM haram, maka ini kerana berkemungkinan jenis yang disepakati haram itu berlaku. Justeru, semasa menulis artikel anda perlu faham target saya.  Adakah anda yakin semua jenis ‘Ghabn’ yang berlaku dalam MLM itu tergolong dari golongan yang harus ?. Jika ye, maka itu pandangan anda , bukan saya. Saya lebih selesa berpandangan ia banyak jenis ‘Ghabn’ yang berlaku lebih menjurus kepada haram terutamanya apabila hampir semua syarikat-syarikat MLM ini amat mengambil mudah akan hal hukum agama. Jika tidak, pastinya mereka telah mengambil Penasihat Shariah sejak dari awal.


2) Belian Peribadi target sebagai syarat komisyen : Selain dari yuran yang wajib dibayar oleh ahli, pada kebiasaannya terdapat syarat yang mewajibkan ahli tersebut mencapai target belian tertentu bagi melayakkannya mendapat apa jua komsiyen dari hasil jualan orang di bawahnya. Apabila ia gagal mencapai ‘harga target’ tersebut maka keahliannya akan hilang atau tiada sebarang komisyen untuknya walaupun orang bawahannya menjual dengan begitu banyak. Semua MLM yang terlibat dengan syarat seperti ini, menyebabkan sistem MLM mereka menjadi bermasalah dari sudut Shariah kerana wujudnya unsur kezaliman terhadap ahli selain wujudnya kewajiban jualan bersyarat dengan syarat yang tidak menyebelahi ahli serta berbentuk penindasan. Seolah-olah pihak syarikat memaksanya dengan mengatakan “Anda mesti membeli atau mengekalkan penjualan peribadi sebanyak RM 500 sebulan bagi membolehkan anda mendapat hak komisyen orang bawahan anda”.
Pada asasnya, komisyen yang diambil atas usaha menjual (seperti ‘brokerage fee’) sesuatu barangan adalah adalah harus menurut Shariah, ia adalah pandangan ulama besar Tabi’en seperti Muhammad Ibn Sirin, ‘Ato’ Bin Abi Rabah, Ibrahim an-Nakha’ie dan ramai lagi (Sohih Al-Bukhari ; Al-Musannaf, 5/242 ; Mawahibul Jalil, 4/452 ). Bagaimanapun, komisyen dalam hal MLM dan system piramdi ini boleh bertukar menjadi syubhah apabila :-
* Diikat komisyen jualan rangkaiannya dengan sesuatu jualan olehnya, ia menimbulkan masalah dari sudut Shariah seperti unsur pemaksaan, syarat yang tidak sah dalam perwakilan dan perjudian. namun begitu, ia mungkin diHARUSKAN jika terdapat penasihat Shariah yang membetulkannya selaras dengan aqad Ju’alah. namun begitu, majoriti syarikat MLM tidak mempunyai pensaihat Syariah untuk membetulkannya, menyebabkan ia kekal di dalam syubhah.
* Komisyen datang dari orang bawahan yang langsung tidak dikenalinya kerana sudah terlampau jauh ke bawah. Ini menjadikan orang atasan seolah-olah mendapat untung di atas angina tanpa sebarang kerja dan usaha lagi. Ia juga boleh dikelaskan sebagai broker di atas broker di atas briker di atas broker dan seterusnya. Dalam hal berbilangnya rantaian komsiyen broker ini, menurut perbincangan saya bersama Syeikh Prof. Dr Abd Sattar Abu Ghuddah (Pakar Shariah utama dalam bidang kewangan Islam dunia di Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia, AAOIFI, Dow Jones Islamic Index dan lain-lain) ia termasuk dalam konteks memakan harta orang lain dengan bathil selain terdapat unsur judi. Ini adalah kerana ia seolah-olah meletakkan syarat kepada semua orang bawahan samada dengan pengetahuan mereka atau tidak, semua hasil jualan mereka akan diambil sebahagian keuntungannya untuk orang atasnya.
Walaupun demikian, jika komsiyen datang dari pihak syarikat atas dasar yang betul seperti jualah dan hibah, ia boleh jadi diharuskan. Namun sekali lagi rukun dan syarat aqad yang betul mesti dipantau oleh penaasihat Syariah yang berkelayakan.

* Dari sudut yang lain, terdapat juga keraguan dalam isu pemberian komisyen di atas usaha dan tugas agen (wakil penjual) atau “brokerage” (tukang kempen). Ini kerana sepatutnya komisyen ke atas “brokerage” tidak harus mensyaratkan tukang kempen itu untuk membeli untuk diri sendiri sebagaimana yang berlaku dalam beberapa jenis MLM. Sesetengahnya pula mensyaratkan ‘broker’ atau ‘agen’ untuk menjual sendiri sebanyak sekian jumlah bagi memperolehi komisyen jualan broker (ahli) di bawahnya. Dengan sebab-sebab ini, hal ‘broker’ atau ‘agen’ menjadi syubhah dan tidak lagi benar ianya disifatkan sebagai komisyen wakil atau broker yang diterima Islam.

3) Jika ahli berdaftar menyertai MLM dengan yuran tertentu, tetapi tiada sebarang produk untuk diniagakan, perniagaannya hanyalah dengan mencari orang bawahanya (downline), setiap kali ia mendapat ahli baru, maka diberikan beberapa peratus dari yuran ahi tersebut kepadanya. Semakin banyak anggota baru bermakna semakin banyak jualah bonusnya. Ini adalah bentuk riba kerana memperdagangkan sejumlah wang untuk mendapat sejumlah lebih banyak yang lain di masa hadapan. Ia merupakan satu bentu Riba Nasiah dan Riba Al-Fadl. Hal yang sama juga hukumnya bagi perusahaan MLM yang tidak mempunyai produk bersungguh dan berkualiti, sebaliknya produk miliknya hanyalah berupa ruangan laman web yang tidak berfaedah buat kebanyakkan orang, atau apa jua produk yang hanya dijadikan sebagai alasan pembelian. Malah harga sebenar produknya juga adakalanya jauh dari harga yang dijual kepada ahli (sebagai contoh dijual produk web komputer, sedangkan haragnya jauh lebih tinggi dan si ahli pula tidak mempunyai komputer pun). Pada hakikatnya, si ahli bukannya ingin membeli produk itu, tetapi untuk menyertai rangkaian serta memperolehi wang darinya. Ia juga termasuk dalam yang diharamkan. Hal membeli produk tidak benar dengan niat utama memasuki rangkaian dan mendapat untung dari rangkaian ini telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah Arab Saudi no 15/192-193.

4) Terdapat juga syarikat MLM yang melakukan manipulasi dalam menjual produknya, atau memaksa pembeli untuk menggunakan produknya atau yang dijual adalah barang haram. Maka MLM tersebut jelas keharamannya. Namun tidak semua MLM begini, cuma sebahagianya sahaja.

5) Terdapat juga unsur mirip “shafqatayn fi shafqah”, atau bay’atayn fi bay’ah, (iaitu dua aqad jenis jual beli dalam satu) yang dilarang oleh Baginda SAW dengan pelbagai lafaz antaranya : “
نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن صفقتين في صفقة واحدة
Ertinya : “Rasulullah SAW melarang dari membuat dua belian (aqad) dalam satu aqad” ( Riwayat Ahmad, Al-Bazzar ; Al-Haithami : perawi Ahmad adalah thiqah ; 4/84 )

Ini berlaku apabila ada sebahagian syarikat MLM yang membuka pendaftaran ahlinya, setiap ahli perlu membayar sejumlah wang disebut yuran, tidak dapat dipastikan samada yuran tersebut untuk membeli kedudukan di dalam rangkaian ataupun membeli produk. Pada waktu yang sama, dengan termeterainya keahliannya itu, ia akan menjadi wakil pula bagi syarikat untuk merekrut ahli baru, maka tindakan MLM  seperti ini, boleh dikatakan termasuk dalam kategori hadis : shafqatayn fi shafqah,  atau bay’atayn fi bay’ah. Ini kerana, dalam hal ini, orang tersebut telah  dikira melakukan transaksi aqad Mu’awadat (kontrak pertukaran hak kewangan) bila membeli produk atau menjadi ahli dan dalam masa yang sama masuk dalam satu jenis aqad lagi iaitu perwakilan (untuk menjualkan produk itu kelak di samping mencari ahli baru) dengan komisyen tertentu. Maka, praktis seperti ini jelas tergolong sebagaimana hadith di atas.  

Ingin saya tekankan juga, hal berkaitan komisyen jualan orang di level keseratus akan diperolehi juga oleh upline di tingkat kedua, padahal mereka tiada sebarang kaitan aqad yang jelas, dan hanya kerana rantaian orang dibawahnya maka ia mendapat untung?. Apa yang diletakkan untuk mendapat untung?.

Sedangkan dalam contoh sebuah syarikat besar, seorang pemegang saham sememang layak dapat untung walaupun goyang kaki kerana ia meletakkan ‘modal’, sebagaimana yang diketahui , keuntungan boleh didapati dari tiga sebab iaitu 1) Modal 2) Kerja 3) Jaminan ‘Dhoman’ barangan dari sebarang aib pada barang yang dijual.

Lalu si pemegang modal berhak mendapat untung kerana ia letak modal, si pekerja layak mendapat untung kerana ia bekerja .. jadi apa hak si upline kedua untuk dapat untung jualan si downline ke seratus? Tiada modal, tiada kerja, tiada jaminan atau dhoman barangan yang dijual, kernaa jaminan barangan yang dijual adalah dari syarikat, bukan upline!.

Apa Maksud Sebenar Dua Aqad Dalam Satu ?

Shafqatain di Safqah dan lafaz yang seertinya denganya memang tidak dinafikan mempunyai banyak takrif dan tafsiran menurut kefahaman ulama yang berbeza. Manakala sesiapa yang hanya mendedahkan hanya beberapa kerat dari pandangan tersebut dan kemudian terus memegangnya. Tapi perlu diingat disana terdapat pelabagi tafsiran yang lain pula, dan saya memegang tafsiran yang lain. Maka itu tidak bererti tafsiran pegangan saya adalah salah, dan tafsiran pegangan anda mesti betul. Jika demikian perangainya, maka ini jelas tidak faham konsep ikhtilaf dalam nas.
Sebagai hadiah untuk awam dan pembaca yang mampu faham ini beberapa tafsiran tentang hadith dua aqad dalam satu mengikut beberapa kumpulan ulama silam dan kaitannya dengan MLM:-

  • 1) iaitu contoh berkata penjual kepada pembeli : ” Aku jual kepadamu baju ini dengan harga RM 10 tunai , atau RM 20 secara tangguh” , maka si pembeli bersetuju TANPA mengspecifickan plan tangguh atau tunai yang dikehendakinya. Ini bentuk yang ditafsirkan oleh Imam Malik, Abu Hanifah, At-Thawri, Ishak Rahawaih, Imam As-Syafie ( Syarh as-Sunah, Al-Baghawi, 8/142 ; ‘Aridathul Ahwazi, 5/240 ; Al-Mughni, Ibn Quddamah, 6/333; Al-Mudawwanah, 9/191 ).

Tiada khilaf di kalangan ahli ilmu, jenis ini adalah HARAM. Bagaimanapun tafsiran ini tidak berapa berkaitan dengan MLM, kerana biasnaya plan harga akan dipilih dengan tepat.

  • 2) Iaitu contohnya pembeli : “jualkan kepadaku barangan ini dengan harga RM 10 tunai atau dengan sebuah radio pada tarikh akan datang”, kemudian kedua-dua bersetuju tanpa memberikan yang mana satu mereka inginkan. Ini adalah tafsiran Imam Malik pula ( ‘Aridathul Ahwazi, 5/240 ) . Ini juga tiada kaitan dengan MLM.

  • 3) Iaitu contohnya berkata seorang lelaki : “Aku jual kebunku ini dengan harga RM 10,000 dengan syarat kamu jualkan rumah kamu pula dengan harga RM 15,000″ . Inilah juga tafsiran ulama mazhab Hanafi, Hanbali dan Syafie. ( Al-Mughni , 6/332 ; Al-Um, 3/67 ; ‘Aridatul Ahwazi, 5/239 )

Inilah tafsiran yang saya lihat ada kaitannya dengan kebanyakkan MLM. Iaitu berkata syarikat MLM kepada seorang ahli baru sebagai contoh : “aku jual barang water filter ini dengan harga RM 2000 dengan syarat engkau jadi wakil jualanku dengan komisyen sebanyak 3 % dari harga jualanmu dan aku beri mandate kamu untuk jadi lantik ahli baru dan setiap jualannya kamu akan dapat 1 % dengan syarat kamu ada jualan sendiri sebanyak RM 1000 setiap bulan”

Lihat, dalam contoh saya tu ada berapa jenis aqad muawadah maliah yang bersifat lazim?
a-      Jual barang RM 2000 – Aqad jual beli yang bersifat lazim
b-     Lantik jadi wakil dengan upah (Wakalah bil Ujr) – aqad wakalah yang bersifat lazim.
c-       Beri mandate untuk cari ahli – ini tiada masalah
d-     Setiap ahli yang kamu lantik jual kamu layak dapat 1% – Ini ju’alah, juga kelihatan tiada masalah.
e-      Kamu hanya layak dapat 1 % ju’alah tadi dengan syarat kamu ada jualan sendiri RM 1000 – Ini ada syubhat sikit syarat seperti ini. Perlu perbincangan dan ijtihad.

Cuma, secara umum kita dapat melihat bergabungnya dua aqad mu’awadat maliah (pertukaran hak milik harta) yang bersifat Lazim.  Jika aqad itu ghayru Lazim maka ia diharuskan, tetapi dalam hal ini dua aqad itu adalah “aqad lazim”

  • 4) Iaitu seorang penjual menjual dua barangan berlainan harga iaitu kasut dengan harga RM 100 dan handphone dengan harga RM 700, tetapi ia membuatnya terikat, iaitu jika anda beli handphone, maka pembelian kasut juga menjadi wajib. Inilah takrif yang dipegang oleh Al-Qadhi Ibn Al-Arabi al-Maliki ( Al-Qabas Syarah Al-Muwatta’, 2/842 ; Al-Muntaqa , 5/36) .

Ini juga mempunyai sedikit kaitan dengan MLM kerana meletakkan syarat satu aqad lain sebagai syarat untuk sesuatu aqad itu boleh ‘concluded’.

  • 5) Iaitu contohnya : Berkata penjual : ” Aku jual handphone ini dengan RM 100 dengan bayaran ansuran dalam 3 bulan, dengan syarat aku akan belinya semual darimu dengan harga RM 80 tunai” . Ini adalah tafsiran Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim pula. Ia adalah sama dengan takrif Bai Inah. ( Mukhtasar Al-Fatawa Lib Ibn taymiah, hlm 327 ; Tahzib Mukhtasar Sunan Abi Daud, Ibn Qayyim, 5/100 )

Tafsiran ini agak kurang kaitannya dengan MLM.

Demikianlah beberapa takrifan dan tafsiran ulama tentang hadith dua aqad dalam satu. Sebenarnya ada terdapat 3 lagi tafsiran, Cuma cukuplah sebagai info tambahan kepada pembaca. Oleh kerana beberapa yang dilakukan dalam MLM ada terdapat dalam salah satu tafsirannya, maka saya masukkan point dua aqad di dalam satu sebagai isu yang boleh menjadikan MLM samada haram atau batal atau syubhat.
Pun begitu, point ini boleh diealakkan jika aqad tersebut boleh dipisahkan dan berdiri dengan sendirinya. Pemantauan penasihat Syariah diperlukan bagi memastikan hal ini mampu dibuat.
Keputusan Majma Fiqh Sedunia ? 
Kesatuan Fiqh Sedunia (Majma’ Fiqh Islami) pernah mengeluarkan fatwa ke atas satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Biznas yang disifatkan sebagai haram kerana ia adalah salah satu bentuk perjudian. Selain itu, keputusan itu juga menafikan bahawa komisyen yang digunakan adalah komisyen atau upah ‘brokerage’ sebagaimana didakwa. (Rujuk keputusan nombor 3/24, 17 Julai 2003). Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah mengeluarkan fatwa pengharaman dengan katanya : “Banyak pertanyaan berkenaan perniagaan yang diminati ramai. Yang secara umum gambarannya adalah mengikuti kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan demikian selanjutnya. Setiap anggota membayar yuran pada syarikat dengan jumlah tertentu dengan angan-angan mendapat bonus, semakin banyak anggota dan memasarkan produknya maka akan semakin banyak bonus yang dijanjikan. Sebenarnya kebanyakan anggota MLM yang menyertai cara ini adalah hasil motivasi bonus yang dijanjikan tersebut dengan harapan agar cepat kaya dalam waktu yang sesingkat mungkin, padahal ia langsung tidak menginginkan produknya. Perniagaan jenis ini adalah perjudian murni, kerana beberapa sebab berikut, iaitu:
Ø      Sebenarnya anggota MLM ini tidak mahukan produknya, akan tetapi tujuan utama mereka adalah menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan kekayaan cepat apabila setiap ahli baru membayar yuran.
Ø      Harga produk yang dibeli sebenarnya tidak sampai 30% dari wang yang dibayarkan pada syarikat MLM.
Ø      Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada pada level atas (Upline) sedangkan level bawah (downline) selalu memberikan nilai point pada yang berada dilevel atas mereka.

Justeru, saya kira, amat tipis untuk mencari MLM yang tidak tergolong dalam item-item salah yang saya sebutkan di atas, malah saya juga suka menyarankan agar pengamal-pengamal jualan amanah saham dan Takaful secara wakil untuk lebih berhati-hati agar tidak terjerumus dalam bab MLM. Bagaimanapun, jika anda masih ingin mendakwa halalnya MLM ini, saya sarankan agar pengamal MLM memastikan asas minima Shariah berikut dapat dipatuhi :-
1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).
2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.
3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.
4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala’ atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).
5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya,  ia mungkin dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju’alah. Untuk itu, syarat dan rukun jua’alah mestilah dipastikan sempurna.
6. Setiap ‘upline’ atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah’. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.
7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.
8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.
9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.


Mana MLM alternatif??
“Kalau ustaz pandai sangat, kenapa tak tuliskan sahaja macam mana MLM yang menepati Shariah tu, biar orang boleh guna” Demikian tempelak seorang pemuda  tanpa kesabaran melalui sebuah web.

Jawapan saya seperti berikut :-
Pertama : Memang ramai ‘suruh’, ‘arah’ dan minta saya sebutkan macam mana MLM yang harus serta realistik.

Inilah masalah orang ramai, tidak berfikir mendalam sebelum meminta. Kita kena faham, tak semua yang perniagaan diasakan ikut cara yang menpeati Shariah itu menarik pada pandangan mata orang ramai dan boleh laku untuk dijual di Malaysia, dan tak semua pula plan dan skim atau produk yang sangat boleh dijual dan menarik itu menepati hukum Shariah. Jadinya bagi menghasilkan satu plan hebat yang menepati Shariah dan boleh jual, perbincangan dua pihak antara Ilmuan Shariah & bisnesman amat perlu dalam hal ini.  

Mana mungkin sebuah plan pemasaran MLM terbaik dapat dicadangkan hanya dengan mengemukakan permintaan mudah begitu sahaja kepada saya, ini kerana mungkin saya mempunyai penyelesaian dari sudut teori Shariahnya. Teori ini pula sebahagiannya bersifat fleksible dan tidak sebahagian yang lain, kerana itu perbincangan diperlukan dengan pihak pakar pemasaran demi memastikan samada ia ‘viable’ untuk diperkenalkan atau tidak. Kerana saya bukanlah pakar dalam bab pemasaran.

Kedua : Saya juga bukanlah seorang jutawan yang membolehkan saya memperkenalkan plan bisnes MLM contoh yang hebat dan menepati Shariah. Mudahnya, selagi tiada bisnesman Muslim yang punyai perhatian kuat tentang halal haram dan berkesudian berbincang dengan orang Shariah, selagi tu tidak akan didapati plan dan skim MLM alternatif yang menepati Shariah.

Untuk maklumat, proses inilah yang amat kerap kami (ilmuan Shariah sedunia, saya dan rakan-rakan ustaz di semua institusi kewangan Islam seluruh dunia) ; iaitu kami duduk berjam-jam dengan pakar pemasaran, peguam untuk mencipta produk kewangan Islam yang halal serta dalam masa yang sama aqad-aqadnya juga halal dan boleh diaplikasikan di sisi undang-undang Malaysia. Kesimpulan saya, jika hanya ada satu pihak sahaja yang bersungguh, ia pasti akan menjadi hasrat yang terbengkalai juga.

Akhirnya, saya tahu bahawa hukum MLM ini masih terbuka untuk perbincangan, malah Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah ketika perbincangan dengan beliau mengakui ini isu yang agak baru baginya. Benar, amat sukar ditemui tulisan para ulama Islam dari Timur Tengah berkenaan hal MLM ini, disebabkan MLM belum masuk ke pasaran negara Arab dengan meluas. Justeru, menjadi tanggungjawab para ilmuan Shariah Asia Tenggara untuk membantu masyarakat untuk mengetahui pandangan Shariah tentang MLM ini. Tulisan ringkas saya hanyalah pandangan awal bagi memberi peringatan bahawa dengan sekadar pandangan, kelihatan begitu banyak keraguan boleh muncul dalam perniagaan MLM ini. Tidak perlulah pembaca merasa marah dan benci dengan tulisan ini. Ini sekadar nasihat bagi mereka yang mengambil berat tentang pendapatan serta memikirkan barzakh dan akhirat mereka yang kekal abadi. Wallahu ‘alam.

Kuala Lumpur, Malaysia (14 Zulhijjah 1427 H = 4 Januari 2007)

* inshaaAllah perniagaan SHAKLEE yana HALAL.yana membimbing anak2 cucu shaklee yana.. dan yana dibayar atas USAHA yana...yana tidak mengambil untung berlebihan... yana menjual PRODUK yang HALAL dan memberi manfaat kepada semua.. dan yana tidak mengamalkan front loading dan "beli" pangkat.. :D

17 Nov 2012

Jom KURUS dengan CINCH Shake

Cinch™ Shake memberi jawapan segera dan sihat kepada persoalan 
"Apa yang harus saya makan untuk sarapan pagi?" atau 
"Apa yang harus saya makan untuk makan tengah hari?"
Cinch™ Shake merupakan minuman yang sungguh lazat dan berzat untuk membantu anda memelihara otot yang penting dan menjadikan anda sentiasa berasa kenyang dan berpuas hati di samping mengurangkan berat badan. Rumusan proprietary kami diperkaya dengan Leucine™ iaitu asid amino yang memberi signal kepada badan untuk memelihara otot semasa pengurangan berat badan. Dalam kata lain, leusina dalam Cinch™ Shake membantu anda menghilangkan lemak tetapi tetap memelihara otot anda.

Setiap kali anda menikmati Cinch™ Shake, anda akan memperolehi 24 gram protein dan ini adalah penting. Mengapa? Ini kerana protein digunakan untuk membina otot yang boleh meningkatkan metabolisma anda dan membakar kalori.  Makanan yang kaya dengan protein juga dapat menahan kelaparan, ini boleh membantu mengurangkan pengambilan makanan ringan di antara waktu makan. Dan tidak ketinggalan juga terhadap kandungan leusina dan zat-zat yang diperlukan oleh badan anda.
  • Memberikan khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa seperti santapan manis/ pencuci mulut
  • Mengandungi Cinch Pro™ iaitu suatu campuran protein eksklusif yang diperkaya dengan asid amino leusina
  • Diperkaya dengan Leucine™ untuk memelihara otot semasa anda mengurangkan berat badan
  • Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian bagi membolehkan anda berasa puas dan kenyang
  • Mempunyai kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap sajian
  • Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga
  • Memberi 35% atau lebih Nilai Harian (Daily Value) bagi 21 vitamin dan mineral yang penting
  • Tiada perisa, pewarna atau pemanis buatan
  • Soya bukan GMO
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Produk kod:
Cafe Latte - 20339 (765g)
Vanilla - 20340 (765g)
Chocolate - 20341 (765g)
   


Jom baca testimoni salah seorang pengguna Shaklee Cinch di Malaysia. Credit to kak Cery.


28 Nov 10, 08:21-nani:
ingat x yang beli cinch inch +lecithin tu..hehe..progress so far so good....cinch tu best gak..saya minum ngan low fat milk..ok..nani minum cm akak ajar tu antara breakfast n lunch..pastu kan akak suruh makan sikit2 kan..ade 1hari tu saya mmg xmakan ape2 after minum tu...xlapar..xrasa nak makan.but i take dinner b4 7pm..just a very light dinner.n b4 tdo saya makan lecithin..pastu, saya nyer digest mmg lancar,buang air besar a few times a day..buang air kecik mmg byk kali pon sbb minum air min 2L per day.so i really hope it works 2loss weight

29 Nov 10, 04:14-nani:

hari ni nani minum cinch around 11.30am, and xmakan ape2 until 6pm baru minum sup.coz xlapar pun...

30 Nov 10, 08:33-nani:

akak,smlm nyer progress, minum dalam kol 11am,lunch mkn popia 3kg je sbb dah kenyang.. eh..makan popia 3ketul je..hehe..slah type..pastu kenyang sampai kul7.30pm baru dinner makan sup sayur without rice.hirup sup je.hehe.yg bestnyer cinch ni,wat perut nani xlapar giler pg2.sbb biasa perut bgn dulu....kdg2 kul6pg tu dh lapar giler.sbb perut bangun dulu.tp skang xdah.dh ok.hehe..i like

1 Dis 10, 05:30-nani:

gud news..i lost 1.5kg..hehe.. in about 1week la..ok la tu akak kan?hihi

4 Dis 10, 09:00-nani:
pinggang dah kurang 1inch la akak..hehe



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

27 Okt 2012

Wajah Lebih Berseri2.. awwwww...

As salam pembaca sekali.. kali ni yana nak share pengalaman yana sendiri.. sejak naik sekolah ni member2 dan kawan2 fb dan sekolah cakap muka yana nampak lebih berseri2... :D alhamdulillah.. Happy sgt...ni lah hasilnya..
ok ramai gak yang dok tanya yana amalkan apa.. terus terang.. yana memang makan banyak supplement.. semua yana bedal.. tapi untuk kulit yana amalkan pengambilan vit c, vit e, gla, Collagen dan ESP.. tak lupa juga pengambilan ESP (soy protein)

mungkin ramai yang dah tau.. ESp, Collagen, vit C dan Vit e leh dibuat masker.. anda tak pernah try??? ni yana sharekan gambar yang dishare oleh sahabat2 yana,. TERBAEK.. kan...



yana pun nak cuba amalkan secara konsisten.. nak dapatkan kulit gebus..nak hilangkan parut2 lubang2 di muka i nie.. apepun.. skrg ni kulit i dah tak berminyak2. :D

ok2.. nak dapat kulit cantik.. anjal. gebus..
jom amalkan pemakanan vitamin..pemakanan yang seimbang dan sihat serta masker :D hehehhee.. apa2pun.. jangan lupa naa.. kalau nak order supplement jangan lupa SMS|Whatsapp yana di 012-7470856 atau add yana di facebook: Lyana Mansor atau LIKE page yana Lyana: Kedai Sihat Saya



oPss.. lupa lak nak pesan.. 

PROMO ESP BERAKHIR 31 OCTOBER 2012

10 Okt 2012

ESP sememangnye BEST.. rembat set PROMO anda sekarang...!

As salam semua.. haippp lama sungguh yana tak menulis di blog kan.. ampun lah.. bz teramat.. balik kg suami lah.. MIL datang lah.. macam2 lah.. ok ye.. yana dah abis cuti bersalin dah.. isnin lepas dah naik keje.. hhe.. cepat sungguh berlalu 3 bulan ni...

ok.. nak habaq kat semua..(mungkin ramai dah tau) bulan ni promo ESP buy 6 free 1..  best banget,,,! sebab ape? sbb ESP ni memang BEST SELLER lah..!

untuk anda2 yang belum pernah try ESP.. ni lah masanya..! kenapa ESP ni best..?

ESP merupakan sumber protein daripada soya.. jadi ia rendah lemak dan TANPA KOLESTROL.. ia juga mempunyai INDEX GLISEMIK yang rendah yang mampu mengekalkan paras gula yang rendah dalam darah.. jadi sesuai untuk anda2 yang NAK KURUS ... juga SGTTT MENGENYANGKAN...dan MEMEJAL dan MENGANJALKAN OTOT dan KULIT.. awwww... memang BESTTTTTT....!



Jadi..jangan lepaskan peluang keemasan bulan ini.. memang BERBALOI-BALOI untuk rembat 2-3 tin,. dengan harga promo ini... ingat.. promo ini HANYA UNTUK BULAN OKTOBER INI SAHAJA :)

so apa lagi.. PM atau SMS|Whatsapp yana di 012-7470856 atau email yana di lyana_um@yahoo.com

2 Sep 2012

Promo September: VIVIX-Hadiah terbaik untuk ibu bapa anda..

As salam semua.. pagi tadi dapat SMS update from Shaklee.. this month promotion is VIVIX... !
apa tu VIVIX.. anda boleh baca di SINI..

baiklah.. kali ni yana nak share kan testimoni Ummu Ainan yang telah memberikan VIVIX pada bondanya yang mengalamai STROK..!

Hari ni sangat happy sebab dapat tahu promo bulan September jatuh kepada VIVIX.. OOoooo Yeeeaaah.. Suka sebab dah start bagi kat mak.. Mak stroke pada 30 November 2011 dan 2/3 daripada otak kiri dah mati...Tubuh bahagian kanan yang tak boleh bergerak. Bahagian Vibral pula kena kat speech expression.. Mak boleh faham apa yang kita cakap dan boleh proses tapi bila nak keluarkan perkataan dan nak bagitahu tak dapat..

Mula2 kena memang tragis, tak boleh bangun.. Nak express 'feeling' pun tak dapat apatah lagi benda2 lain.. Makan tak boleh.. Berhari2 juga puasa sebab doktor monitor otak takut makin membengkak @edema jadi kena operatelah buka tempurung.. Tapi bila nampak otak ok dan pengembangan tak ketara jadi tak operate jadi boleh start bagi bagi minuman ikut tube.. Huhu sakit tu.. Nak menelanpun tak dapat.. Kesian.. Selama 8 hari mak dirawat di HUSM tapi tiada apa2 tindakan dan biar macam tu je.. Lepas tu nampak batuk2 dan berkahak.. Adik-beradik fight jugalah minta mak dipindahkan ke Hospital Perdana.. Daripada tak buat apa2 sebab nampak mak makin lemah..

Bila dipindahkan je, belum warded lagi baru kat lobi Hospital Perdana, pihak Hospital buat ECG dan dekat situ dapat tahu mak ada masalah jantung iaitu injap jantung sempit dan kemungkinan disebabkan jangkitan kuman semasa kecil terus masukkan mak ke CCU. Mak seorang yang mementingkan kesihatan, memang selalu jogging dan bersenam.. Medical checkup pun selalu buat.. Seminggu sebelum kejadian mak telefon bagitahu semua cantik.. Tekanan darah ok, diabetes takde, kolesterol tinggi sikit 6.7 tapi belum sampai kena makan ubat kolesterol lagi dan boleh dikategorikan masih normal untuk individu yang sihat tanpa sebarang masalah..

Pakar Neurologist Dr Munawwir yang rawat mak pun kagum sebab kebiasaannya orang yang hadapi masalah injap jantung dah menunjukkan tanda pada setiap kehamilan dan pada usia 40-an.. Tapi mak hanya dapat tahu bila usia 55 tahun. Doktor jangka 6 bulan mak dah boleh jalan dan setahun dah dapat jogging.

Ubat yang mak makan sekarang
1) Nootropil
2) Amiodarone
3) Simvastatin
4) Warfarin

Disebabkan dah lebih 6 bulan tapi masih belum recover, saya cuba bagi mak Vivix.. Sebelum ni tak bagi sebab saya takut mempengaruhi kadar kecairan darah mak sebab ambil Warfarin kan.. Lepas 'study' punya 'study' dan yakin, saya tekad belikan mak Vivix beberapa hari lepas bila saya bawa mak balik KL ni.. Dalam waktu terdekat ni akan buat test kecairan darah juga..

Alhamdulillah dalam tempoh 2 3 hari bagi mak Vivix ada peningkatan. Tangan mak yang dah mengerekot keras dah mula lembut dan ringan semula.. Dan semalam abang dah 'train' mak berjalan guna tongkat satu berkaki empat.. Memang dah boleh.. Syukurkan..



   Usaha yang terbaik selebihnya Allah yang tentukan.. Vivix bukan sahaja untuk stroke tetapi untuk semua.. Vivix ni tonik antioksidan yang bertindak sehingga ke selular. Itu yang best.. Kalau anda sayangkan ibu bapa, diri sendiri dan keluarga, minumlah Vivix.. Ia membantu menghalang stress oksidatif
Yup.. kalau anda sayangkan diri anda.. Ibu bapa anda.. berikanlah yang terbaik untuk mereka.. minumlah VIVIX..

untuk dapatkan produk hebat ini.. sila hubungi yana
Lyana shaklee
Shaklee Independent Distributor
ID: 852711
SMSWhatsApp: 012-7470856
email: lyana_um@yahoo.com

28 Ogo 2012

Joint Health Tablet.. untuk kesihatan sendi anda..!

As salam semua.. minggu lepas yana dah share kan tentang Shaklee Collagen Powde yang disiarkan di dalam majalan i-Sihat kan,. so hari ni yana nak share kan tentang satu lagi artikel tentang satu lagi produk baru daripada shaklee iaitu Advanced Joint Health Tablet..

untuk anda di luar sana.. tidak salah kita mulakan penjagaan sendi yang sihat sejak dr awal lagi. sebab berdasarkan pengalaman yana.. pakcik2 saudara yana ramai yang mengalami masalah sendi terutama pada lutut.. dah sgtt lah susah nak membuat kerja. even nak solat pun susah kan.. sebab tu.. selain senaman yang teratur.. makanan yang tepat juga boleh membantu..jom kita baca tentang kebaikan JHT ni..
berminat.. sila hubungu yana di
Fb : lyana Shaklee
Shaklee independent distributor
ID: 852711
SMS|Whatsapp: 012-7470856
lyana-adam.blogspot.com

24 Ogo 2012

Shaklee Collagen Powder

As salam semua.. pas raya ni ramai yang tercari2 produk untuk cantik pula.. ha ni yana perkenalkan sekali lagi produk baru Shaklee.. Collagen Powder.. collagen terbaik daripada Shaklee.. yang dihasilkan daripada sisik IKAN MERAH.. dan yang penting ia HALAL..

jom kita layan.. artikel tentang SCP di dalam majalah i-sihat..
ok2.. untuk mendapatkan product ini.. anda boleh hubungi yana k
fb: Lyana Shaklee
ID: 852711
SMS|WhatsApp: 012-7470856
email: lyana_um@yahoo.com

6 Ogo 2012

Anak kembung perut? Jom amalkan URUTAN ini..

 As salam kawan2 semua..

Post kali ini yana dedikasi untuk semua ibu2 diluar sana.. ok hari ni yana nak share kan satu kaedah urutan yang insyaallah dapat membantu melegakan kembung perut bayi anda... urutan ni memang yana amalkan untuk anak2 yana.. (paling efektif di apply semasa dm pantang). yana pun terlupa mana yana belajar kaedah urutan ni.. tapi memang pernah terbaca pasal ni dulu..hhiihh

apapun.. bagi ibu2 yang menyusukan bayi.. sila jaga pemakanan anda ok.. makanan ber"angin" boleh menyebabkan kembung perut pada bayi.. dan sesetengah makan yang sesuai untuk orang lain, mungkin tak sesuai untuk kita.. (kang tak pasal2 "berhangennn" jek...haha) cth cam kentang... ubi2.. dan sesetengah sayuran..

baiklah.. dibawah ini yana tuliskan kaedah urutan berserta gambar.. maaplah ye kualiti gambar tak memuaskan sbb amik pakai webcam.. hahaa..

 1. sila sapu minyak pada perut, paha, betis dan tapak kaki bayi anda.
*ops.. seksi pulak cik model..sbb tu pandang sebelah sana.. segannn u... see aina dan mok skit kan.. berat dah naik skit..

2. Urut bahagian perut baby anda.. bentuk love... dan L terbalik.. (alaa cam urutan baby johnson)




3. Jangan lupa urut jari dan tapak kaki yang comel itu.

4. sila urut belakang paha bayi anda.. gunakan ibu jari untuk mengurut bahagian belakang paha..(perhatikan..ibu jari yana pada beakang paha aina).. bahagian depan tu cam biasa lah pakai jari2 yang lain..hehe

5. Ulang langkah yang sama pada betis bayi.

6. Setelah selesai sesi urutan tu sume.. ni lah pasrt yang paling penting dalam kaedah ni. senang jek.. rapatkan LUTUT bayi ke perutnya. (kat bahagian bawah perut k).. nanti baby anda anda tott..tot... (membuang angin..hhehhe).. bestt wooo. rasa cam syiok je dengan baby kentut.. cam berjaya mengeluarkan sume angin2 tu..hahaha



ok sila amalkan urutan ibu setiap kali selapas mandi.. atau semasa bayi meragam atau masuk angin k :) insyallah bayi anda akan lebih lega selepas itu.. dan tidur dengan lena. (oh lupa nak habaq,. pakai lah minyak apa2 je.. dlm gambar di atas yana pakai minyak bayini mestika)

selamat mencuba..!

*jika anda rasa entry ini bermanfaat.. sila share :)

ops...lupa pula... untuk ibu2 atau ayah2 yang selalu kembung perut.. boleh lah amalkan PEPPERMINT GINGER dan GARLIC.. kasi keluar angin kus2..hehhehe
boleh dapatkannya di SINI


Anda berminat atau ingin dapatkan consultation percuma? Sila SMS atau call yana di 012-7470856 atau email ke lyana_um[at}yahoo[dot]com

3 Ogo 2012

Vitamin untuk cantik ????

As salam dan selamat pagi semua..
Hari ni adalah hari ke 24 yana berpantang. Aina Mariam pun dan semakin semangat badannya.. 9 hb ni dah nak pi klinik untuk check up sebulan :D

Oh sepanjang bulan july yang lepas yana banyak menerima panggilan, SMS dan mesej berkenaan supplement untuk cantik.. terutamanya untuk menghilangkan parut.. heheh nak dekat raya ni kan.. jadi ramai lah yang tercari2 cara nak cantik.. Jadi hari ni yana nak tepek satu testimoni dari seorang pengguna yang telah mendapat kesan yang dikehendaki :D

haha.. gambar di atas sekadar untuk anda cuci mata aje ye..  nak cantik? kene cuba sendiri ..hihiih

apepun.. mari kita tambahkan ilmu sebelum mencuba apa2 produk k

Kolagen adalah sejenis protein yang menghubungkan dan menyokong tisu badan yang lain seperti kulit, otot, tendon, tulang, urat, organ dalaman serta terdapat dalam gigi. Secara semulajadi, ia memerangkap kelembapan dan kekelatan badan.Kolagen bersama-sama keratin menjadikan kulit kuat dan anjal.Kulit menjadi berkedut. Salah satu fungsi kolagen adalah merawat luka pada kulit. Ia merangsang platelet darah agar cepat membeku dan membentuk selapisan bagi melindungi luka.Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.Kesan penurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.

Vitamin C dan E Untuk Pembentukan Kolagen

Bahan2 semulajadi yang mengandungi vitamin E dan C amat baik untuk kulit.Ia berfungsi didalam pembentukan kolagen.Kolagen menghasilkan protein untuk proses pembaharuan kulit.Vitamin C dan E juga ialah sebagai bahan antioksidan yang melindungi daripada radikal bebas dan melawan oksida yang menyebabkan penuaan.Vitamin C diperolehi melalui buah-buahan seperti lemon,kiwi,jambu,mangga dan betik.Vitamin E pula diperolehi daripada kekacang dan aprikot amnya..


KESAN KOLAGEN KE ATAS BADAN
memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
memelihara kelembapan kulit
menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
menguatkan otot dan tulang
membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
memelihara kelenturan sendi
mengurangkan keradangan(inflammation)
memberi tenaga
membantu pola tidur
memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf


Haa.. ape lagi.. moh le dapatkan Vit c dan Vit e dari sumber makanan atau supplement..

 .Anda berminat atau ingin dapatkan consultation percuma? Sila SMS atau call yana di 012-7470856 atau email ke lyana_um[at}yahoo[dot]com

1 Ogo 2012

Shaklee Collagen Powder

Shaklee Collagen Powder : Untuk rasa lebih sihat, kulit lebih muda menawan

Ianya merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4000mg proprieari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak dari sisik ikan merah.

7 Bahan Utamanya :

  • Ekstrak biji benih Camellia, 
  • Japonica, 
  • ekstrak Pfaffia, 
  • kolagen ikan, 
  • ekstrak kerang-kerangan, 
  • lactobacillus acidophilus, vitamin C dan Vitamin B
Keistimewaannya :
  • Kolagen bermolekul yang sangat ringan, kira-kira 1000 Dalton*
  • mudah diserap oleh badan 
  • membantu peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan
  • gabungan 7 bahan utama utk menigkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.
Kesan dan Faedah mengambil Kolagen
  • anti penuaan - mengurangkan liang pori-pori, kedutan dan garis-garis halus yg kelihatan
  • menghidratkan - melembapkan kulit bagii mengurangkan rasa kering dan terkupas pada muka
  • mengembalikan keanjalan kulit - meningkatkan ketegangan kulit, keanjalan dan kelembutan
  • melicinkan - meningkatkan kelembutan dan kelicinan kulit
  • menyubur - menggalakkan kuku yang kuat, rambut yng tebal dan bersinar
  • mencerah - mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit
  • mengegang - membantu menegang dan menganjalkan payudara.
  • faedah tambahan kolagen - menyokong kesihatan sesendi dan menguatkan tulang. Bantu mengekalkan otot didalam mata supaya lembut. 
TERBUKTI BERKESAN!

Shaklee RSS Collagen terbukti dapat memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan. Selepas menggunakannya selama 8 minggu keputusan menunjukkan kulit lebih baik secara menyeluruh.




* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases. Please consult your Doctor for any illness you faced
.


kredit: K3S

Anda berminat atau ingin dapatkan consultation percuma? Sila SMS atau call yana di 012-7470856 atau email ke lyana_um[at}yahoo[dot]com

17 Jul 2012

EBM, Pengendalian Dan Penyimpanan Perahan Susu Ibu

As salam semua.. memandangkan yana dah pun bersalin.. dan kini sudah pun kembali memerah susu,... jadi jom sama2 kita refresh memori tentang cara pengendalian dan penyimpanan EBM.. hhehehe


Bagi ibu yang berkerjaya, Susu Ibu boleh diperah dan disimpan untuk diberikan pada bayi. TAHUKAH ANDA Susu ibu mengandungi sel hidup? Sebab itu, susu ibu yang diperah perlu disimpan dengan kaedah yang betul untuk memastikan kandungan nutriennya terpelihara dan tidak musnah. Susu ibu sebenarnya mempunyai bahan anti-bakteria yang membolehkannya kekal segar dan tahan lama.

Istilah2 penting yg perlu anda tahu
  • EBM = Expressed Breast Milk
  • Fresh EBM = Susu yg baru diperah
  • Chilled EBM = Susu yg sudah diperah, disejukkan di bhgn sejuk (bukan beku), chilled EBM akan membentuk dua lapisan (lemak susu terkumpul di bhg atas lapisan) ia bukan basi yer
  • Frozen EBM = Susu yg disimpan dlm tempat beku

Bekas penyimpanan yg sesuai

  • bekas plastik atau botol susu (storage milk) bebas BPA (Bisphenol-A)
  • bekas kaca atau bekas plastik berbucu keras (seperti Tupperware)
  • breast milk storage liners yang memang dikhususkan untuk menyimpan perahan susu ibu
  • Bekas dadih - Ianya boleh digunakan sehingga 3 kali sebelum dibuang.

Pastikan setiap bekas penyimpanan telah dibersihkan, disteril dan dikeringkan dengan sempurna sebelum digunakan. Gunakan bottle sterilizer utk steril botol2, dan juga breast pump part.

Apabila susu telah disimpan di dalam bekas, pastikan setiap bekas ditandakan dengan label.
  • Tarikh Perahan
  • Waktu perahan
  • Kuantiti susu yang diperah
  • Nama Bayi (untuk mengelakkan tertukarnya perahan susu ibu tadi jika ramai bayi di taska/ pusat jagaan harian)

Simpan susu dalam kuantiti mencukupi untuk 1 kali penyusuan untuk 1 bekas, contohnya 2 ~ 4 oz sahaja setiap bekas untuk mengelakkan pembaziran.

Di mana tempat penyimpanan susu

SUHU BILIK ?

  • Jika bilik tidak mempunyai penghawa dingin (aircond) (25 oC - 37 oC), disarankan tidak lebih dari 4 jam
  • Jika bilik mempunyai penghawa dingin (aircond)(15 oC - 25 oC), boleh tahan sampai 6-8 jam





FRIDGE/FREEZER ?

Peti Sejuk (1 pintu)
- bahagian beku [tahan 2 minggu]


Peti Sejuk (2 pintu)
- bahagian beku (pintu atas)

suhu (-18 hingga -20 °C) [tahan 3 bulan]
- bahagian sejuk (pintu bawah)

suhu (0 hingga 4 °C) [sebelum dibekukan tahan 3~7 hari]
[selepas dibekukan tahan 24jam]

Pembeku/deep freezer (-20C)
- [tahan 6~12 bulan]


BEKAS PENYEJUK?

cooler bag/box (0-4 °C), tahan sehingga 12-24 jam


*susu yang dah dicairkan tidak boleh dibekukan semula*

*susu yang dipanaskan tidak boleh disimpan sejuk semula*




Tips Penyimpanan Susu Perahan

Di Tempat Kerja

  • Simpan susu yang telah diperah di bahagian bawah peti sejuk dan bukan di bahagian beku. Ini bertujuan memelihara kehilangan antibodi akibat pembekuan (susu ibu yang dibekukan masih jauh lebih baik daripada susu formula kerana susu ibu mengandungi antibodi)
  • Jika tiada peti sejuk, simpan di dalam cooler bag yang diletakkan bersama pek ais.


contoh gmbr: ice pack coleman (sumber:google search)

Di Rumah

Simpan sebanyak yang boleh dibahagian bawah peti sejuk dan sedikit sahaja dibahagian beku.

  • Susu yang disimpan dibahagian bawah akan dibekalkan kepada bayi untuk bekalan hari esok.
  • Susu yang disimpan dibahagian beku adalah untuk dijadikan stok beku perahan susu ibu.

Contohnya: Katakan anak anda 1 hari minum 4 botol susu perahan. Jika satu hari kita berjaya mengumpul 4 botol susu perahan semasa bekerja. Bila pulang ke rumah, simpan 3 botol susu perahan baru di bahagian bawah peti sejuk untuk kegunaan esok hari dan 1 botol lagi ke dalam bahagian beku. Sebagai ganti, keluarkan 1 botol EBM yang bertarikh paling lama dari bahagian beku ke bahagian bawah peti sejuk untuk dicairkan untuk kegunaan esok hari.



Ketahui bagaimanakah cara stok beku ebm dicairkan agar nutrisi yg terdpt dlm kndungan susu ibu terpelihara dgn selamat..Jom baca sini.






  • Jangan simpan susu perahan di bahagian pintu peti sejuk kerana suhu di bahagian pintu tidak stabil (kerana kekerapan membuka dan menutup pintu peti sejuk). sebaiknya simpan susu perahan di bahagian paling atas dan paling dalam kerana suhunya lebih stabil.




  • Jangan penuhkan bekas sehingga ke penutupnya, tinggalkan sedikit ruang untuk membolehkan pengembangan berlaku apabila susu dibekukan.

  • 13 Jul 2012

    BERPANTANG dengan SUPPLEMENT? Boleh ke? BERKESAN ke?

    Tadi pi klinik untuk cek darah Aina.. ade jaundis skit..
    Masa ngah tunggu turn tu, ade sorang makcik tegur dan tanya2 soklan..

    katanya..

    TAK PERCAYA.. yana baru 5 HARI melahirkan anak.. nampak BERTENAGA dan TAK PUCAT.. tak macam anak dia (masa tu ada makcik ni sedang berehat dlm kereta)

    makcik tanya MAKAN UBAT APA?

    yana jawab makan SUPPLEMENT JEK..

    lagi makcik tak PERCAYA bila yana jawab ni ANAK KE 4.. die ingatkan baru ANAK 2 orang.. hikhikhik

    sonok kan berpantang ngan SHAKLEE... badan sihat, bertenaga, susu pun banyak..

    apa yang yana amalkan?
    VITALEA+B COMPLEX+VITAMIN C+ZINC + omega guard + ESP + OSTEMATRIX

    nak berpantang seperti yana?
    sila PM atau SMS yana di 012-7470856

    Anda berminat atau ingin dapatkan consultation percuma? Sila SMS atau call yana di 012-7470856 atau email ke lyana_um[at}yahoo[dot]com

    10 Jul 2012

    Pengalaman melahirkan Aina Mariam

    AINA MARIAM BT LIMAN @ MUHAMAD AIMAN ADAM

    As salam semua.. hhhehehe.. i dah meletop..! alhamdulillah... legaaaa banget...
    Aina dan ibu
    Aina dan ayah
    Aina Mariam
    9/7/12
    1.33 pagi
    2.47kg
    HSI,JB
    ok nak cite pengalaman bersalin dak kecik ni..
    8/7/12
    8-9 malam- dah rasa cam contraction.. tapi tak kuat pun.. kompius jap ni braxton hick ke ape.. sebab 3/7/12 dah pi hospital.. tapi jalan tak bukak gak. main2 jek..
    9.30malam- sms en adam.. bgtau rasa cam nak banak kot..kebetulan hari ni yana hantar en adam pi keje. sbb nak pakai kete.. so nak kene amik en adam kat tempat kerja lah dulu.. so siapkan anak2.. nak hantar pi umah mak usu, tumpangkan jap sementara nak pi hospital..
    10.00 malam- drive pi bukit indah.. amik en adam.. pastu balik umah jap sbb beg duit, ic, lesen tertinggal.. hahah kalut kan.. pastu pi makan char kuew tiaw spesel kat taman daya.. sedapp woo... mase nak banak aidil dulu pun pi makan situ gak..hahaa
    12.00 malam.. bertolak ke hospital..HSI je pun.. dekat banget.. sampai hospital doc cek dah bukak 4cm.. masa ni masih 5-6minit contraction..lama nak tunggu turun nak masuk LR.. LR penuh..hahaha.. so yana pun dok jalan2 jelah dlm bilik saringan tu...
    9/7/12
    1.00 pagi- ditolak ke dlm LR. dapat lak staff nurse yang berpengalaman.. dok borak2 berdua lah kami,.pastu doktor masuk.. memang rezeki yana dapat doktor perempuan setiap kali bersalin.. doktor muda.. lembut jek..
    1.20 pagi.. contraction makin kerap. 3 minit sekali. en somi tak masuk lagi.. mintak nurs panggilkan abang,. doc cek dah bukak 8-9cm.. so doc pun pecahkan air ketuban... bila pas pecahkan tu terus rasa gesaan tu makin kuat.. rupa2nya baby nak kuar sekali.. hhaha.. so staff nurse dan doc guide so tarik napas lah.. so push lah.. hihi.. ku mendengar arahan jek...
    1.33 pagi.. lahirlah budak kecik ni.. AINA MARIAM... owh lupa lak. en somi tak sempat nak tgk yana bersalin kali ni... hahahah.. sbb lambat sgt masuk.. cari nama i dlm LR tak jumpe... misi tak update lagi...masuk2 jek, AINA dah ade atas dada ibu.. :D
    Alhamdulilah. pengalaman melahirkan kali ke -4 ni palinggg senang... syukur sangat2.. terima kasih apda en somi yang selalu kasi support.. dan pada kawan2 yang mendoakan.. dan customer2 SHAKLEE yana yang sabarr menanti :D
    BABY SHAKLEE dah lahir... now nak berpantang dengan SHAKLEE pula... masuk je wad.. trus telan OSTEMATRIX.. memang segar dan tak sakit2 badan bila bangun pagi tu.. bestttt...hari ni dah start makan SET C..
    ok kawan2 tu je yana leh cite.. takde idea lak.. hahaa.. untuk daptkan supplement untuk ibu MENGANDUNG, BERPANTANG seperti yang yana amalkan, leh PM yana di facebook atau SMS di 012-7470856

    11 Jun 2012

    Semua nak cantik..gebus..anjal.. sebelum raya kan..kan...

    Haaa.... sape nak CANTIK... GEBUS.. ANJAL sebelum RAYA Aidilfitri nanti? angkat tangan...! (ceh macam i leh nampak..heheh)

    tahukah anda.. bulan ni ade PROMO VITAMIN E.. ?

    selalu kita jumpe produk kecantikan yang claim mengandungi vitamin E kan.dalam shampoo lah.. dalam lipstick lah.. dalam pencuci muka lah.. dlm krim malam lah.. tapi inginkah anda jika diberi pilihan untuk mendapatkan PURE vitamin E..?

    MESTI LAH NAK KAN...KAN... (i tau sbb i pun nak..heheh)

    dan kami ada apa yang anda inginkan itu...

    SHAKLEE VITA E COMPLEX


    Kenapa Vitamin E shaklee berbeza dengan Vitamin E yang lain dipasaran?

    -Vitamin E shaklee adalah dari sumber semulajadi (tumbuhan).. wujud dalam bentuk d-alpha-tocopherol (bukan sintetik ok..)
    -dilengkapi dengan selenium untuk meningkatkan penyerapan vitamin E
    -mengandungi 400IU.cukup untuk keperluan harian..

    Kenapa nak amik vitamin E?

    -untuk kulit CANTIK of cos...hehehe
    -ia juga bersifat anti radang.. so. agak2 kalau ade jerawat kat muka tu.. pecahkan dan sapu kat muka sebelum tido.. esok pagi sure JERAWAT KECUT...
    -antioksidan yang tinggi... meneutralkan radikal bebas..jadi sangggggaaaat sesuai untuk AWET MUDA..
    -ia juga dapat menganjalkan kulit.. mengurangkan PARUT
    -vitamin E juga mengurangkan risiko Alzheimer.. (nyanyuk)
    -merendahkan kadar KOLESTROL
    -mengurangkan risiko KANSER
    -vitamin "cinta" untuk hubungan suami isteri.. aaawwww... (so suami2 pun leh makan ok..).. ehem..ehem.. cer baca ni...


    Kebanyakan lelaki yang mengambil Vitamin E sekurang-kurangnya seminggu sekali akan mempunyai lebih tenaga dan menikmati hubungan suami isteri berbanding yang tidak mengambilnya. Manakala wanita pula yang mengambil sekurang-kurang nya selama tiga bulan, akan membantu meningkatkan “sexual desires dan menikmati hubungan CINTA dengan lebih baik. Antioksidan yang seimbang dalam VITAMIN E bert...in menghalang penghasilan radikal bebas akibat tekanan. Nitrik oksida membantu pelancaran darah di alat sulit lelaki dan membantu ereksi yang lebih baik. Maka VITAMIN-E memang terbukti membantu lelaki terutama yang mengalami tekanan akibat kerja atau masalah kesihatan


    hehehee.. best kan...

    ok2.. nak cantik lagi...? leh amalkan ESP(Energizing Soy Protein) juga... waaallla...



    KENAPA ESP???-sebab ESP tu sumber protein..
    -protein ialah asas pembentukan sel...dan penting utnuk pembaharuan sel..
    -kulit pun akan GEBUS.. dan lebih anjal.. kenapa.. sebab protein perlu untuk pembinaan OTOT..
    -bukan setakat kulit.. payudara dan punggung pun leh anjal tau.. awww...hehehe...
    -plus.. ia mengeyangkan..mengawal selera makan juga..dan boost energy..!

    JOM CANTIK....dapatkan Vit E dan ESP..

    Sila SMS atau call yana di 012-7470856 atau email ke lyana_um[at}yahoo[dot]com