Punca dan Risiko KEGUGURAN : Jaga kesihatan sebelum hamil.! | Sembang Lyana

27 Jul 2015

Punca dan Risiko KEGUGURAN : Jaga kesihatan sebelum hamil.!

Assalammualaikum..
Ha saje je nak kasi tajuk.. Jaga kesihatan sebelum hamil...
sebab apa?
sekarang ni ramai yang dah mengandung baru nak nak makan supplemen (tu pun belum tentu makan)
Dan sejak kebelakangan ini, Wall fb saya selalu dipenuhi dengan cerita ibu KEGUGURAN..! huhuhu



Bagi pandangan saya yang menjual supplemen, kesihatan ibu yang NAK hamil itu penting.
Keguguran boleh berlaku atas banyak sebab. Antaranya:
1) Kromosom yang abnormal pada janin. Ini adalah faktor utama keguguran berlaku pada trimester pertama
2) Implantasi yang tidak elok
3) Penyakit medikal yang kronik yang dihidapi oleh wanita tersebut
4) Infeksi faraj. Keguguran selalunya akan berlaku pada trimester kedua.
5) Trauma yang teruk pada wanita. Contohnya seperti ‘accident’ kereta/ motorsikal
6) Pangkal rahim yang tidak kuat yang dikenali sebagai ‘cervical incompetence’. Ini selalunya hanya akan menyebabkan keguguran pada trimester kedua.
*sumber Dr Nastasha

Kromosom yang abnormal pada janin

Selalu terjadi pada ibu yang menanti lama kehadiran cahaya mata. Selalunya berasal dari perkembangan Ovum yang tak normal, contohnya, Ovum tidak membesar dengan elok. Ini boleh menyebabkan janin yang terhasil juga abnormal dan mungkin juga terjadi kandungan anggur.

Implantasi yang tidak elok

Masalah penempelan zigot. Janin mungkin tidak menempel pada dinding rahim dengan baik disebabkan parut pada rahim akibat pembedahan atau kandungan dahulu atau janin menepel pada tiub fallopio  yang menyebabkan kandungan luar rahim.

Penyakit medikal yang kronik

Penyakit medikal kronik seperti kencing manis, darah tinggi, cyst dan penyakit autoimmun. Ibu perlu sedar, sesetengah penyakit seperti darah tinggi dan kencing manis akan lebih buruk keadaannya semasa hamil jika tidak dikawal.

Pangkal rahim yang tidak kuat

Ini antara kes banyak banyak juga saya jumpa. Ibu perlu "bed-rest" untuk mengurangkan risiko keguguran.

Penjagaan kesihatan sebelum hamil

Apa yang saya boleh sarankan kepada ibu-ibu, adalah jaga kesihatan anda sebelum anda hamil, dan jika anda merancang untuk hamil. Antara produk Shaklee yang inshaAllah dapat membantu ibu-ibu ialah:



ESP

Membantu pembentukan sel yang NORMAL dan sihat. Ingat OVUM adalah SEL PALING BESAR pada tubuh seorang manusia (wanita). Untuk hasilkan janin yang sihat. sel induk (ovum dan sperma) pun kene lah sihat.. ye tak.. Selain itu, ESP juga membantu MENGUATKAN RAHIM.

B COMPLEX

B complex merupakan sumber asid folik. Penting untuk mengelakkan kecacatan pada janin. Sebelum kehamilan lagi wanita yang merancang untuk hamil digalakkan mengambil supplemen yang mengandungi asid folik.

VITALEA
Multivitamin lengkap daripada Shaklee ini mengandungi 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh setiap hari. Ibu perlulah menjaga kesihatan sebelum ibu mula hamil. Ibu yang sihat akan melahirkan bayi yang sihat, cerdik dan aktif.

Anda sudah bersedia untuk hamil?
Ingin dapatkan supplemen mengikut bajeta n keperluan anda?
Saya sedia memberikan konsultasi kepada pada pelanggam Shaklee saya.

Hubungi saya hari ini..!

Lyana mansor
fb: lyana mansor SMS|Whatsapp|Telegram: 012-7470856

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jangan tak komen...